نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1751
-
الف
+

فرهنگ نوروز، فرهنگ اعتدال، هم‌گرایی و مهرورزی است

سازمان نخبگان افغانستان، همایش منطقه‌ای «نوروز ۹۷» را در کابل برگزار کرد.

همایش منطقه‌ای «نوروز ۹۷» به منظور بررسی پیشینۀ نوروز و  چگونگی تجلیل از آن در کشورهای منطقه، از سوی نویسندگان و پژوهشگران افغانستانی و ایرانی و سازمان نخبگان افغانستان در کابل برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2 ،«سیدآقا حسین فاضل سانچارکی»، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ،پنجشنبه، ۹ فروردین/حمل در این مراسم گفت: «نوروز، نماد دادخواهی، عدالت، وحدت طبیعت با انسان‌ها، وحدت اقوام و وحدت کشورها است.

وی افزود: بهار، به معنی زخم‌زدن به همدیگر و نفرت‌پراکنی نیست، بلکه ترویج عشق، همدلی و همگرایی است.

در ادامه «رضا ملکی»، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، گفت: «نوروز، نماد مهرورزی و هم‌دیگرپذیری و یک جشن تاریخی است که اسلام آن را قبول کرده و جشن تحمیلی نیست.»

ملکی خاطر نشان کرد: «نوروز حوزه تمدنی ما، از غرب چین آغاز شده تا آسیای مرکزی ادامه دارد و نشان می دهد که ما مسئولیت داریم تا مشترکات حوزه تمدنی خود را حفظ کرده و به آن احترام کنیم.»

«سرور مولایی»، نویسنده افغانستانی و استاد دانشگاه تهران، گفت: «اگر فرهنگ نوروز نهادینه شود، مسئولین بلندپایه تمام کشورهای منطقه، در یک دسترخوان محبت و مهرورزی جمع خواهند شد».

آقای مولایی، افزود: «فرهنگ نوروز، فرهنگ صلح، راحتی، آرامش، عشق و پویایی است».

به نقل از فرهنگ پرس ، «حسام‌الدین تالقانی»، رئیس سازمان نخبگان افغانستان نیز در این مراسم، گفت: «نوروز، یک ارزش است که می‌تواند همه را در یک محور جمع کند»

گفتنی است جشن نوروز در سال 1388 خورشیدی به عنوان یک جشن جهانی در سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است.

م ح /م ح

نظر شما
ارسال نظر